Ogarnąć overlocka


Szyjecie już jakiś czas i zastanawiacie się czy kupić overlock? 
Zgubiliście się w gąszczu różnych ofert i już sami nie wiecie, która z maszyn spełni Wasze oczekiwania? 
Czy na overlocku wykończycie i podwiniecie brzegi? 
Czym właściwie różni się overlock od coverlocka?  

O tym, że nie ma maszyn wieloczynnościowych z overlockiem pisałam już tutaj.
Maszyny wieloczynnościowe moga posiadać jedynie ścieg overlockowy, który jest imitacją ściegu wykonanego na overlocku.

Najpierw w skrócie:
tym poście macie fajny rysunek dobrze obrazujący różnice.

                      OVERLOCK - obrzuca tkaninę lub zszywa i obrzuca tkaninę jednocześnie obcinając (lub nie) nadmiar zapasu na szew 

                     RENDERKA - wykonuje ścieg drabinkowy, który służy do podkładania/podwijania np. rękawów, delkotu 
                                                  - nie obcina tkaniny i nie zszywa 2 warstw

                     COVERLOCK - łączy w sobie funkcje overlocka i renderki

OVERLOCK

- maszyna szwalnicza wykonującya ścieg overlockowy
– rodzaj ściegu krawieckiego - ścieg na krawędzi jednego lub kilku kawałków materiału w celu ich połączenia, wykończenia, obrębienia (mereżki) lub obszycia z możliwością jednoczesnego obcinania krawędzi materiału; pomocny przy produkcji odzieży wykonanej z dzianin  (źródło)

overlock -2 -3 -4 nitkowy np.:


                                                                                                                          Janome 744D
                                                                                                                          Singer 14sh754
                                                                                                                          Elna 664 PRO (posiada też ścieg -2 i -3 nitkowy płaski FLATLOCK-klik

Możemy spotkać się też ze ściegiem overlockowym -5 nitkowym - jest to ścieg wzmocniony,
 łączy 2 kawałki tkaniny ściegiem łańcuszkowym i jednocześnie wykańcza brzeg. 

Elna 664 PRO ściegi:
ściegi Elna 664 PRO - źródło

RENDERKA

 maszyna szwalnicza wykonująca ścieg drabinkowy 2- 3-igłowy z dolnym lub dolnym i górnym przeplotem

z dolnym przeplotem: np. 

                                                                                                                                  Elna 444
                                                                                                                                  JANOME 1000 CPX

KAPÓWKA przemysłowa z dolnym i górnym przeplotem: 

                                                                                                                                  SIRUBA F007K (ścieg)

- ścieg 3-igłowy drabinkowy
- ścieg 2-igłowy drabinkowy
- ścieg 1-igłowy łańcuszkowy

Elna 444 ściegi:
ściegi Elna 444 - źródło

COVERLOCK

- maszyna szwalnicza -5 nitkowa, połączenie funkcji overlocka i renderki np.

                                                                                                                                     Elna 745
                                                                                                                                     MERRYLOCK 689
                                                                                                                                     HUSQYLOCK s 25 
(te modele posiadają tylko dolny przeplot przy ściegu drabinkowym)

COVERLOCK z funkcją KAPÓWKI np. 

                                                                                                                                     Janome 1200 D
(ten model posiada górny i dolny przeplot przy ściegu drabinkowym)

MERRYLOCK 689 ściegi:
ściegi Merrylock 689 - źródło

HUSQYLOCK s 25 ściegi:
ściegi HUSKYLOCK s 25 - źródło

ściegi HUSKYLOCK s 25 - źródło
Janome 1200 D ściegi:
ściegi Janome 1200 D - żródło

 Starałam się nie popełnić żadnego błędu, jednak jeśli znajdziecie jakiś - chętnie się poprawię.
Macie jeszcze swoje propozycje overlocków, coverów czy renderek godnych polecenia - piszcie w komentarzach, dodamy do listy.

Jeśli macie jakieś pytania spróbuję na nie odpowiedzieć ;)

Komentarze

  1. Bardzo ciekawe zestawienie :) Na pewno przyda się wszystkim mniej zorientowanym (ja np. w końcu dowiedziałam się, co to renderka;)) Overlocka mam od kilku miesięcy i jestem z niego bardzo zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście singer 14sh754 :) ja też go polecam! No tak, kiedyś mi też się mieszało wszystko, po co overlock jak w maszynie jest ścieg owerlokowy, a jak już masz owera to przecież i wykończysz i obszyjesz. No jak, nie??? Niemożliwe ;) Z czasem tę wiedzę przyswoiłam. A singer jest zajebisty.

      Usuń
    2. Tak, Singer 14sh754, kupiony w Lidlu, i to jest jeden z tych zakupów, których w ogóle nie żałuję :) Z szyciem, obrzucaniem idę teraz jak burza, szycie z dzianiny mi nie straszne, i w ogóle komfort pracy wskoczył na dużo wyższy level ;)

      Usuń
    3. też używam tego overlocka, świetny model :)

      Usuń
    4. Polecam overlocka Singer 14T968DC - 5-nitkowy. Automatyczna regulacja naciagu (I to naprawde dziala a przy 5 nitkach...hm..nie bez znaczenia!) Overlock, coverlock i to co tu nazwane jest jako "renderka", lancuszkowy.
      4 lata jak dotychczas bez zadnych problemow.
      Naprawde udany model.
      Natomiast odradzam nowszy komputerowy model z wyswietlaczem LCD - problemy z naciagiem.

      Usuń
  2. Opatrzność natchnęła Cię do napisania tego postu w sam raz, kiedy móżdżę, co kupić: overlock czy merrylock! Bardzo, bardzo Ci dziękuję za Twój wkład ogromnej pracy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem na tym samym etapie co Sonata - już nie muszę szukać informacji, bo zebrałaś wszystko w jednym miejscu :) Dziękuję!

      Usuń
  3. Wow, ale napakowałaś tu informacji. Ja na over-, cover-, mery- i innych lockach nie znałam się zupełnie (bo sama nie posiadam, a zanim zaoszczędzę na takie cudo trochę czasu minie). Tzn. wiedziałam z grubsza, że mogą być 3-, 4- i 5-nitkowe oraz, że obcinają naddatki, ale teraz wreszcie widzę różnice. Dzięki wielkie - bardzo, bardzo przydatny post! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super post. :)
    No i ja się może w końcu nauczę, że mam coverlocka, a nie overlocka. Łucznik 820D5 :)

    OdpowiedzUsuń
  5. jak zwykle przydatny post. bardzo

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytam, czytam i naczytać się nie mogę ile możliwości dają locki! Bardzo przydatny post, na pewno przy kupowaniu locka z niego skorzystam ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super że zrobiłaś taki post - mega przydatne informacje, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dziękuję za tak wiele super przydatnych informacji.. Szyję od dawna z długą przerwą, a tyle się pozmieniało ... Jeszcze raz dzięki..

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję, świetny post :) Zapisałam i na pewno nie zgubię :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo przydatny wpis - dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  11. oj chyba potrzebuje więcej czasu niż myślałam, żeby to wszystko ogarnac :(

    OdpowiedzUsuń
  12. Z funkcja overlocka czy bez renderka to nadal coverlock albo jak kto woli " cover stitch machine"
    PS: UFO akcja umarła, możesz usunąć link...

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki za zebranie w jednym miejscu tylu informacji, chętnie skorzystam w przyszłości:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jesteś dla nas skarbnicą wiedzy krawieckiej :) Nawet sobie nie wyobrażam ile się napracowałaś nad zebraniem i przekazaniem nam tego wszystkiego. Bardzo Tobie dziękuję, zwłaszcza że planuję w przyszłości kupić overlock.

    OdpowiedzUsuń
  15. Co prawda wiedziałam juz jakie są różnice między maszynami, ale co innego tak na sucho usłyszeć od sprzedawcy co do czego, a co innego zobaczyc do tego ściegi. Mam overlocka 4 nitkowego, ale brakuje mi renderki lub kapówki i doszłam do wnisoku, ze chyba wystarczy mi renderka Elna 444, chociaż do swetrów szytych z dzianin może lepsza jednak kapówka, ale różnica w cenie dwukrotna. Jakieś 6 lata temu kupiłam stebnówkę Juki i do dzisiaj żałuję tego zakupu. Wtedy pożałowałam 3 tys i zamiast kupić za 5tys komputerową pzremysłówkę wydałam 1800 na zwykłą. Poważny błąd, stoi i graci. Dzisiaj wiem, że lepiej wydać pieniądze patrząc przyszłościowo. Czasem wydać więcej oznacza wydać mniej. Dziekuję za dokładny opis

    OdpowiedzUsuń
  16. Hmm, w opisach maszyny JANOME 1000 CPX piszą, że to coverlock, więc sądziłam, że łączy cechy overlocka i renderki. Z Twojego opisu wynika, że to jednak renderka. A właśnie przymierzałam się do zakupu, bo szukam maszyny 2 w 1 :)
    Tutaj np. jest opis: http://eti.com.pl/Katalog/Coverloki-janome/Coverlok-maszyna-drabinkowa-2-i-3-iglowa-Janome-1000CPX.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma co się sugerować nazwą, często sprzedawca nie wie co sprzedaje. Przytaczane tłumaczenie oryginalnej nazwy producenta oraz instrukcji woła o pomstę do nieba, choć po eti bym sie tego nie spodziewała. Zawsze trzeba przeczytać specyfikację, obejrzenie zdjęć też sporo wyjaśnia, tu widać że nie ma noża. Ja ostatnio zakupiłam maszynę z dodatkowymi stopkami, wszystko fajnie pięknie-tylko stopki nie pasowały do tego modelu maszyny. Sprzedawca po tym jak mu dokładnie wytłumaczyłam w czym problem stopki wymienił, ale był w szoku że tak na pierwszy rzut oka się zorientowałam bez wyciągania z pudełka nawet.

      Usuń
  17. Bardzo przydatny post😊😊😊 już teraz wiem, że jak kiedyś będę kupować to nie sam overlock ale coverlocka.Dzięki wielkie 😊

    OdpowiedzUsuń
  18. A ja mam pytanie odnośnie coverlocka Merrylock 3040. Jaka jest Wasza opinia na jego temat? Planuję go kupić ale boję się że jest jak dla mnie zbyt skomplikowany ;) Proszę o pomoc... Może jednak lepiej kupić overlock?

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam mam singer 14sh754. Kupiłam niedawno i studiuje co potrafi. Nigdzie nie mogę znaleźć informacji jak ustawić szew wzmocniony np 2nitkowy wzmocniony. Czy wiesz jak go ustawić na materiale lekkim? Czy w ogóle się da?

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam.plsnuje kupić coverlock - teraz już wiem że coverlock ��. Dzięki Pani wiem też więcej na temat ścieków a dokładniej do czego każdy z nich służy. Nie bardzo rozumiem jednak czym się różni ścisek kapówki od ściegu renderki.Bała bym wdzięczna za wyjaśnienie sformułowania że maszyna posiada tylko dolny przeplot przy ściegu drabinkowym. Z góry dziękuję ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam ją też u siebie, naprawdę niezawodny sprzęt

      Usuń
  21. Czy overlock z lidla ma ścieg drabinkowy? ? Wczoraj kupiłam tą maszynę i nie widzę w instrukcji :-(

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz