Jak uszyć portfel cz.I


Dzisiaj spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie jak uszyć portfel - konkretnie ten portfel. Jednocześnie odpowiemy sobie na pytanie co można zrobić z resztek tkanin :) W pierwszej części zobaczycie jakie elementy przygotować i co z nimi poczynić. 
W drugiej części (już ze zdjęciami) poskładamy układankę w całość :)

Gotowy złożony portfel będzie miał wymiary ok. 10 x 16 cm.

Przygotowujemy z dowolnej raczej sztywnej i grubej tkaniny ( ja do uszycia tego portfela użyłam dość sztywnej wzorzystej bawełny):

1 - główna część portfela x 1 - 16 x 30 cm (już z zapasami na szwy po 1 cm z każdej strony)
2 - składana kieszeń na drobne x 1 - 32 x 11 cm  (1 cm na szwy i 2 cm na podłożenie)
3 - klapka kieszeni na drobne x 1 - 12 x 19 cm (1 cm na szwy i 6 cm na podłożenie) podłożenie składamy lewą stroną do lewej
4 - kieszenie na karty x 8 - 10,5 x 9 cm (1 cm na szwy i 2 cm na podłożenie)
5 - duża kieszeń x 1 - 19 x 16 cm (1 cm na szwy i 8,5 cm na podłożenie) składamy lewą stroną do lewej
6 - zewnętrzna część portfela x 1- 20 x 39 cm* / 16 x 32 cm (już z zapasami na szwy po 1 cm z każdej strony)
7 - klapka x 1 - 32 x 11 cm (1 cm na szwy i 16 cm na podłożenie)
8 - wąska kieszonka x 1 - 14 x 16 cm (1 cm na szwy i 7 cm na podłożenie)
      lamówka zaprasowana na 3 - 4 x 96 cm

+ ocieplina/pikówka 20 x 36 cm*
+ fizelina z klejem (sporo ;))
+ rzep/inny rodzaj zapięcia (ja użyłam rzepu o szer. 2 cm x 15 cm)

* ważne! jeśli mamy zamiar pikować wybieramy opcję z większym kawałkiem, ponieważ przy pikowaniu nasza tkanina się "skurczy"

Wykroju do pobrania chwilowa nie ma, ponieważ drukował się w złych wymiarach. Jak ogarnę ten temat, wykrój wróci :) TUTAJ pobieramy wykrój na 7 stronach A4 (pdf.) - trzeba niestety troszkę posklejać ;)

legenda do schematu:  szary przy brzegach - zapas na szwy 1 cm / różowy przy brzegach - 2 cm na podłożenie / 
dla ułatwienia (mam nadzieję ;)) kolorami zaznaczyłam ułożenie poszczególnych elementów na głównej części portfela (1) i na zewnętrznej części portfela (6) / szare strzałki pokazują w jaki sposób należy złożyć poszczególne elementy


1 - główna część portfela - podklejamy fizeliną
2 - składana kieszeń na drobne - podklejamy fizeliną i składamy różowy brzeg na 2 razy (w sumie 2 cm na podłożenie) i stębnujemy podłożenie, przyszywamy rzep (ja podszyłam tą część też od lewej strony tkaniną - 32 x 10 cm - zanim przeszyłam podłożenie, wsunęłam ten kawałek pod podłożenie i wtedy przestębnowałam)
3 - klapka kieszeni na drobne podklejamy fizeliną, zapasy na szwy po bokach zaprasowujemy na lewą stronę i składamy nasze 6 cm na podłożenie lewą stroną do lewej strony tkaniny, stębnujemy krawędzie klapki, przyszywamy rzep
4 - kieszenie na karty składamy różowy brzeg na 2 razy (w sumie 2 cm na podłożenie) i stębnujemy podłożenie
5 - duża kieszeń podklejamy fizeliną i składamy na pół lewą stroną do lewej (da nam to wymiar 8,5 x 16 cm), stębnujemy przy linii złożenia
6 - zewnętrzna część portfela - podklejamy fizeliną, nawet 2 razy, podkładamy ocieplinę/pikówkę i pikujemy (opcja) - (rzep przyszyjemy później)
7 - klapka - podklejamy fizeliną, składamy na pół prawą stroną do prawej (mamy 16 x 11 cm) i przeszywamy dłuższe brzegi 1 cm od krawędzi, wywracamy na prawą stronę, stębnujemy przy krawędziach, pikujemy (opcja), przyszywamy zygzakiem rzep
8 - wąska kieszonka - podklejamy fizeliną i składamy na pół lewą stroną do lewej  (mamy 7 x 16 cm), stębnujemy przy linii złożenia


Macie teraz chwilę na powycinanie elementów i przygotowanie ich do składania :) 
Piszę tak ponieważ rzucam Wam portfelowe wyzwanie! Wyjmujecie jakieś fajne tkaniny z zapasów (ostatecznie możecie kupić jak już nic nie macie - w co wątpię ;P) i szyjecie portfel zgodnie z instrukcją  w ciągu (uwaga) tygodnia od dzisiaj czyli do 27.05.13. 
Może któraś z Was nawet wyrobi się na Dzień Matki ;) ?
Wszelkie wariacje wykroju mile widziane :) Jutro (22.05) powinna pojawić się część II obrazkowa. 

Ktoś podejmuje się wyzwania?

PS. Nie posiadam w domu sprawnej drukarki, więc niestety nie mogę sprawdzić czy wykrój drukuje się w odpowiednich wymiarach. 
Byłabym bardzo wdzięczna gdyby ktoś spróbował wydrukować jedną stronę na A4 i dał mi znać czy jest ok;) Np. nr 5 powinien mieć 19 x 16 cm.

Komentarze

  1. Portfel wyszedł super nie powiem.
    ale żeby mi się chciało :(
    ostatnio szyć mi się nie chce, mam jakiegoś lenia. To chyba przez to słońce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż to za lenienie się ;) dalej, zszywać małe kawałki ;) w końcu to nie patchwork z 1000 kwadratów 5x5cm ;P

      Usuń
  2. no ba!! z Tobą każde wyzwanie podejmę :D

    OdpowiedzUsuń
  3. nawet nie myślałam że tyle roboty z portfelem!!!masakra

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie korci :D do 27 raczej nie dam rady, ale początek czerwca wydaje się całkiem realny ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam więc :) Tylko chwalić się efektami proszę ;)

      Usuń
  5. Pochwalę się pochwalę :D właśnie agituję grupe SzczecinSzyje, by uszyć Twój portfel w ramach czerwcowego SAL :D
    jak się uda to będziesz mieć zdjęć pod dostatkiem :D

    OdpowiedzUsuń
  6. łooo matko, to przecież benedyktyńska robota!
    jeszcze bardziej podziwiam Ciebie i Twój śliczny portfel :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna instrukcja! Nie mogę doczekać się drugiej części!!
    P.S. Podejmuje się wyzwanie, a rękawicę się podnosi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Super, że się przyłączasz ;) Już poprawiłam ;P

      Usuń
    2. Oczywiście, że się przyłączam! Należą Ci się przy okazji ogromne podziękowania za instrukcję i wzór :)
      P.S. No to w takim razie powinno być: "Ktoś podejmuje/podejmuje wyzwanie?" :P

      Usuń
  8. Super instrukcja, chętnie skorzystam. Mam nadzieję, że mi się uda i nie wyrzucę części uszytego portfela do pudła na rzeczy "na potem", jak mi coś nie będzie wychodzić :)

    OdpowiedzUsuń
  9. O rany! Instrukcja świetna i zrozumiała ale po powrocie z pracy rozkminię czy w ogóle mam flizelinę?! :D

    OdpowiedzUsuń
  10. No właśnie też chciałam zacząć od "o rany!":D Ale nie będę powielać poprzedniczki:P Ale się napracowałaś! Nie wiem o co chodzi z tą drugą częścią bo u mnie jest infotmacja, że post nie istnieje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z II częścią jest ok, zaraz będzie (kliknęło mi się przez przypadek opublikuj i musiałam skasować ;P)

      Usuń
  11. hmmm nie wiem czy się odważę ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odważaj si, odważaj - co masz od stracenia, najwyżej coś nie wyjdzie idealnie ;)

      Usuń
  12. Tego szukałam, na pewno instrukcja się przyda, tylko jeszcze trzeba znaleźć czas na wykonanie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz